رونمایی از سند جامع آموزشی و فرهنگی آب در شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی جاده میامی، چهاربانده می‌شود | آیین افتتاح و بهره‌برداری از «پل چنارک» با حضور فرماندار مشهد برگزار شد افتتاح یک مدرسه دیگر در طرح «سه‌شنبه‌های مهر» مشهد | مشارکت خیّران در ساخت دبستان دخترانه «شهید امیری» بازار‌های قدیمی محله عنصری مشهد به پارکینگ موتورسیکلت‌ها تبدیل شده است حدود ۱۵۰‌هزار مترمربع از معابر خاکی منطقه توس مشهد طی ۲ سال گذشته آسفالت شد پاسداشت مقام فردوسی در نظام مدیریت شهری تقدیر مسئول سازمان بسیج شهرداری مشهد مقدس از شهردار و فرمانده سپاه امام رضا(ع) تکرار گرانی و کمبود بلیت در دهه کرامت امسال | کف قیمت بلیت سفر به مشهد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ترافیک سنگین در بزرگراه‌های مشهد، خیابان کوثر و سه راه خیام (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مه گرفتگی در محور درگز - قوچان (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) افتتاح بیست و یکمین نمایشگاه گل و گیاه در مشهد | شهردار مشهد: این نمایشگاه در سطح کشور یک برند محسوب می‌شود مراسم بزرگداشت روز فردوسی فردا در مشهد برگزار می‌شود(۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد خطاب به رئیس جمهور: با بودجه ۵۶ همتی نمی‌شود این شهر را مدیریت کرد در یک صدوچهاردهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | فضاآرایی‌های شهری مشهد در دهه کرامت ۱۴۰۳ بسیار پررنگ خواهد بود سرویس‌دهی ویژه ناوگان اتوبوس‌رانی مشهد به‌مناسبت روز گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی
سرخط خبرها

امضای تفاهم‌نامه برای ایجاد شعب حل اختلاف میان دبیرخانه شهر ترمیمی مشهد با دفاتر تسهیل‌گری

  • کد خبر: ۱۹۰۳۵۷
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
امضای تفاهم‌نامه برای ایجاد شعب حل اختلاف میان دبیرخانه شهر ترمیمی مشهد با دفاتر تسهیل‌گری
دبیرخانه شهر ترمیمی و سازمان بازآفرینی شهری مشهد، تفاهم‌نامه‌ای برای ایجاد شعب حل اختلاف در دفاتر تسهیلگری شهر مشهد امضا کردند.

به گزارش شهرآرانیوز تفاهم‌نامه مشترک سازمان بازآفرینی شهری شهرداری مشهد و دبیرخانه شهر ترمیمی با هدف توسعه رویکرد و روش‌های ترمیمی در سطح محلات کم برخوردار شهر و با استفاده از ظرفیت دفاتر تسهیلگری امضا شد. با امضای این تفاهم‌نامه و در ما‌ه‌های آینده، شعب شورا‌های حل اختلاف برای رسیدگی و حل‌و‌فصل مشکلات مردم پس از اجرای آزمایشی این طرح در شش محله مشهد در دیگر دفاتر تسهیلگری شهر مشهد مقدس مستقر خواهد شد.

توجه به موضوع‌های اجتماعی

مدیر پروژه شهر ترمیمی شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا با تأکید بر توجه به زمینه اجتماعی در فعالیت‌های کالبدی گفت: تجربه نشان داده است که در شهر ترمیمی فعالیت‌های شهرداری درحوزه کالبدی بدون توجه به زمینه اجتماعی عقیم است و دفاتر تسهیلگری که به مسائل کالبدی در محلات هدف بازآفرینی می‌پردازند تقریبا از کارشناسان اجتماعی بی‌بهره بودند و بیشتر از مسائل اجتماعی به مسائل اقتصادی و عمرانی توجه داشتند.

ایجاد ۶ شعبه حل اختلاف در دفاتر تسهیلگری

جعفر سروی با اشاره به تفاهم‌نامه سال گذشته دبیرخانه شهر ترمیمی شهرداری مشهد با سازمان بازآفرینی برای ایجاد شعب حل اختلاف در دل دفاتر تسهیلگری افزود: سال ۱۴۰۱ و در راستای توسعه شهر ترمیمی در دفاتر تسهیلگری، شش محله و دفتر به صورت پایلوت انتخاب شدند و بعد از شناسایی کامل جامعه محلی، شعب حل اختلاف در دفاتر تسهیلگری محلات خلج، دروی، امیرآباد، شهید معقول، شهید باهنر و سیس‌آباد ایجاد شد.

تسهیل در حل مشکلات اجتماعی

وی در ادامه از واکنش مثبت مردم این محلات به ایجاد این شعب صحبت کرد و توضیح داد: مدت زیادی از این طرح نگذشته بود که براساس گزارش‌هایِ خود دفاتر، میزان مراجعه به دفاتر برای حل‌وفصل مشکلات محلی در مقایسه با قبل سه برابر بیشتر شد؛ آن هم به این دلیل که احساس کردند دفاتر تسهیلگری و شعب حل اختلاف موجود در آن، محل حل مسائل اجتماعی، غیراجتماعی و حتی کالبدی و اختلافات روز آن‌هاست. سروی ادامه داد: یکی دیگر از مسائلی که باعث افزایش مراجعه مردم شد، این بود که جامعه محلی مستقر در دفاتر از افراد مورد وثوق محلات و نماینده مردم بودند.

همه دفاتر دارای شعب حل اختلاف می‌شوند

مدیر پروژه شهر ترمیمی شهرداری مشهد با بیان اینکه سازمان بازآفرینی به این جمع‌بندی رسیده است که دفاتر تسهیلگری همچنان بخشی از پروژه شهر ترمیمی شهرداری باشند، تصریح کرد: سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد پس از دریافت این بازخورد‌های مثبت به این نتیجه رسید که کار سال گذشته را همچنان ادامه بدهد و از آنجایی که مدت تفاهم‌نامه قبلی به پایان رسیده بود، این تفاهم دوباره تمدید و قرار شد تا شعب حل اختلاف در دیگر دفاتر تسهیلگری هم توسعه پیدا کند. سروی تأکید کرد: دفاتر شهر ترمیمی محل رجوع مردم هستند و به راحتی می‌توانند جرایم و تخلفات شهری و مشکلات مردم با دستگاه‌های اجرایی را حل‌وفصل کنند.

کاهش منازعات میان شهروندان

مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد نیز با اشاره به نقش بسیار زیاد و مهم دفاتر تسهیلگری در ارتباط میان مردم و دستگاه‌های اجرایی بیان کرد: استقرار این دفاتر در محلات هدف بازآفرینی و ارتباط نزدیک با شهروندان باعث شده است تا ظرفیت‌های بسیار مناسبی در این دفاتر ایجاد شود که یکی از این ظرفیت‌ها، استقرار شورا‌های حل اختلاف برای کاهش منازعات و اختلافات میان ساکنان و ساکنان با دستگاه‌های اجرایی است.

محمود عبدا... زاده ادامه داد: یازده دفتر تسهیلگری در محلات هدف، وظیفه تدوین و ابلاغ سند توسعه در ۲۶ محله را بر عهده دارند و در فاز اول این طرح در چهار دفتر تسهیلگری با پوشش شش محله، شورا‌های حل اختلاف مستقر شده‌اند که براساس این تفاهم‌نامه در تلاش هستیم تا در ماه‌های آینده این شورا‌ها در قالب دفاتر تسهیلگری شهر مستقر شوند.

وی با تأکید بر تجربه موفق شعب حل اختلاف دفاتر تسهیلگری در کاهش تخلفات و پرونده‌های قضایی توضیح داد: شورا‌های حل اختلاف مستقر در این دفاتر، نقش بسیار مهمی در کاهش تخلفات ساکنان در حوزه شهری و اختلافات میان ساکنان داشتند و براساس تفاهم‌نامه مشترک میان این سازمان و دبیرخانه شهر ترمیمی، دفاتر تسهیلگری مستقر در محلات بازآفرینی حاشیه شهر مشهد در ماجرای کاهش تخلفات و جرایم شهری مشارکت خواهند داشت. اجرای این تفاهم‌نامه مشترک نقش بسیار مهمی در کاهش پرونده‌های قضایی ارجاع شده به دستگاه قضایی دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->